så, nu har jag lite tid..

Jag är ledsen att jag inte har uppdaterat på jättelänge, inte berättat vad som händer allr varför jag har varit upptagen..
Enda sen jag började skolan har jag varit tvungen att gå på big-pants-race (dekapan) träningar och school-marsh (gakupa) träningar. Vi har tränat inför sportsfestival som är nu på tisdag. Vi hade generalrepetition i torsdags. Vi gjorda alla saker som stod på programet. Vi är i olika lag (jag är i I, い), det är tävligar mellan de olika lagen i olika grenar som man har tränat på i en/två månader. Men den största, den viktigaste delen av dagen, den delen som man har tränat mest för, det är Gakupa, varje årskurs på cirka 150 elever gör formationer till musik med ponpons. Det är svårt att förklara.. jag kanske får tag på en film när vi har gjort det.. Igår, lördag, hade vi träning hela dagen. Gakupa. Vi har tränat varje dag, en till tre gånger per dag men det är först nu som jag börjar känna att jag kan göra det. Vi har sytt kostymer. Vår årskursfärg är grön så alla har likadana gröna klänningar och gröna ponpons, de färgar av sig när man har tränat länge.. I den andra handen har vi silvriga ponpons.
I alla fall, det har varit min främsta anledning till att jag inte har uppdaterat. förra lördagen hade vi Bazar då alla årskurser och alla klubbar hade lopps, sålde grejor. Det var varmt men det var kul.
Klubbar? I Japan finns det olika klubbar i skolan som man tillhör. Man tillhör samma klubb i sex år, från junior high schools första år till sista året i senior high school, då går de i pension. Jag tillhör sadobu, tea cermony club. Jag vet att det låter jättelöjligt. Vi går till tehuset varje fredag och dricker te. Men nej, tea cermony är träning för cermonierna då man har på sig kimonos och serverar te, perfekt. Det är inte vilket te som helst. Det är omacha, grönt te. De är i små askar med te (värt ca 500kr om det är biligt te), när man förbereder måste man göra ett perfekt lite berg i asken.
När man gör teet måste allt göras på ett speciellt sätt, i rätt ordning. Armen måste vara i rätt vinkel man måste vika en duk på ett speciellt sätt och man måste sitta på knä i två timmar. Ahhh!! Mina fötter dör!! Man det är en bra avslutning på veckan.
Jag ska kanske börja med badmintonklubb efter sportsfestivalen för att ha någor gemensamt med min värdsyster, Ayumi.
Efter sportsfestivalen ska hela årskursen åka och äta yakuniku. Det kommer bli kul. Och onsdag är jag ledig för att jag tränade igår.
Just det, nu ska jag till kyrkan och äta smörgåsbord. En av Norskorna åker hem igen efter 9 månader här. Hon och jag har haft det kul tillsammans. Vi ska ta purikura(fotoautomatsgrejs) mad alla kyrkvännerna. Hon åker imorgon...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Trivs du med ditt utbytesliv i Japan?Eller längtar du hem? Är det som du föreställde dig?

2012-06-19 @ 12:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0