typhoon

Idag var skolan inställd på grund av en tyfon. Jag gick upp tidigt, trodde att jag var sen.. drack vatten och kollade på klockan.. då insåg jag att jag hade kunnat sova fyrtio minuter till innan jag skulle få besked om det var skola eller ej. Så jag gick till mitt rum för att packa väskan så kom okaasan (mor på japanska) med termomer för jag hade feber hela söndagen och kanske måndagen men jag kollde aldrig tempen. började läsa catching fire medans jag väntade på beskedet (tog en väldans lång tid). När termometern pep var klockan sju, jag hade inte feber men som jag gav termometern till okaasan slogs TV:n på och beskedet om att stanna hemma kom. Jag åt frukost som vanligt men sedan tänkte jag på vad min storbror skulle gjort, drog på mig flanellpyamasbyxorna och gick och la mig igen. klockan nio blev jag väckt för då gick okaasan till jobbet och jag skulle få kex men kexen var nästan slut. Jag satte mig och läste framför TV:n kollade på en film tillsammans med mina värdsyskon, ayumi och koki. Jag varvade japanska med boken men boken för det mesta. nu är den utläst och jag har läst ett par kapitel i nästa bok men jag måste göra repetitoner av alla ord jag lärt mig inför test period så jag tillåter mig inte att läsa innan jag vet att jag kan och har tid.
Det var idag.
Senaste gången jag uppdaterade berättade jag om sports festival som snart skulle vara.
Jag fick ett telefonsamtal dagen innan om att jag inte fick vara med på gakupauppträdandet (se förra inlägget) så jag var rätt ledsen. Det var så vackert. fem olika uppträdanden, 150/100 elever (bara flickor då jag är i en flickskola) i varje grupp. så det var runt 650 som gjorde uppträdanden, jag var den ända som inte var med. Till och med den andra utbytesstudenten gjorde det, de i samma årskurs som var mycket sämre än mig. Jag vet att jag hade klarat det. Men istälelt blev jag tillsagd att sitta i klänningen alla andra hade, sitta på en stol vid sidan av och titta på. Min årskurs var näst sist. Efter uppträdandet gick jag mot skåprummet för att byta om men blev stoppad då det var låst. förvirrad gick jag tillbaka till alla som tittade på det sista uppträdandet.
Det var en bra dag om man bortser från att jag var ledsen.
Dagen efter träffade jag min granne på den mest centrala platsen i Kobe, vi skulle mötas vid Starbucks nära busshållsplats 8(?) Jag harvarit där förut och visste precis var det var, problemet var att det finns två busshållsplatser 8 med starbucks nära sig. det veísade sig att han var i köpcentret jag precis hade varit i (för att leta efter catching fire) så jag hittade honom. Vi fikade tillsammans och jag fick kanintuggimmin och kläder som jag glömt. Vi pratade och sen skildes vi åt igen. han hade tur att jag var ledig den dagen.
I lördags var jag och så bunraku med de yngre eleverna, bland annat de jag sprang dekapan med, Oral English lärarna (amerikanare) och den andra utbytesstudenten. det var intressent och vi som satt längst bak såg alla elevernas huvuden först långsamt låta åt ett håll för att sedan bli utträtt med ett ryck ända till deras huvuden antingen hängde framåt (jag får ont i hela ryggen ocm jag försöker böja nacken så mycket) eller lutad mot ryggstödet. Min underhållnig under teatern.. Mitt sätt att hålla mig vaken.
Jag måste se på en film för engelskan till imorgon så jag hoppas jag uppdaterar snart igen men som ni kanske mårker är jag dålig på att få tid för det.. Tvivlar på att det är någon som läser fortfarnde då jag är så otroligt dålig på att skriva regelbundet och för att jag skriver om så tråkiga grejer.

Kommentarer
Postat av: Catharina

Darling - vi läser! Nu ser du också det som är lite jobbigt och som du också möter där borta. För det finns ju också där - det som inte är så bra - samtidigt finns de fina sidorna. Insup nu allt detta och skriv mycket så att du får ur dig både den glädje, frustration och den sorg som allt detta nya liv i Japan ger dig. Du är en så varm, god, respekt- och kärleksfull tjej, Sara! Detta är viktigare än allt annat! Håll alltid det i ditt minne när andra saker verkar värdesättas. Kram Catharina

2012-06-26 @ 22:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0